قدس و رویارویی تئوریک، استراتژیک و دیپلماتیک

قدس و رویارویی تئوریک، استراتژیک و دیپلماتیک

 

قدس و رویارویی تئوریک، استراتژیک و دیپلماتیک

 

دکترمصطفی مصلح زاده

 

پارادایم اول

موقعیت  استراتژیک  فلسطین که محل اتصال قاره های آسیا و آفریقا می باشد و اهمیت فلسطین در ادیان آسمانی (اسلام، مسیحیت و یهود) و تاریخ تمدن فلسطین موقعیت ویژه ای به فلسطین داده است که باعث شد دولت انگلیس با فریب اعراب در جنگ جهانی اول پیرو یک قرار پنهانی با صهیونیستها در 1917 (وعده بالفور) دولت جعلی اسرائیل را در این منطقه حساس ایجاد کند و از آن پاسداری نماید.

پس از جنگ جهانی دوم نیز دولت امریکا وظیفه حفاظت و کمک به این دولت نامشروع را بصورت همه جانبه با هزینه های هنگفت اقتصادی، سیاسی و نظامی بعهده گرفت و بزرگترین پایگاه امریکا در جهان بنام اسرائیل شکل گرفت و به خاکریز  اول ارتش امریکا در قلب کره زمین و در مقابل جهان اسلام و در منطقه نفت خیز خاورمیانه تبدیل شد.

آنها با کمک های متعدد تکنولوژیک و اطلاعاتی باعث شدند تا اسرائیل بتواند به انواع سلاح های هسته ای و شیمیایی دست یابد و یکی از قوی ترین سازمانهای جاسوسی و تروریستی جهان را تشکیل دهد.

به این ترتیب آنها طولانی ترین و مهم ترین بحران بین المللی را بوجود آوردند و نه تنها قیام های متعدد مردم فلسطین را تحت عنوان تروریسم سرکوب کردند بلکه طی 4 جنگ ارتش های چند کشور مسلمان را که خواستار بازپس گیری فلسطین بودند را شکست سختی دادند و از آن پس ارتش صهیونیستی بعنوان قوی ترین قدرت منطقه، آزادانه هر هدفی را در هر زمان و هر مکان می توانست نابود کند  (مثل آتش زدن مسجد الاقصی در 1969 و حمله هوایی به راکتور هسته ای عراق  1981،  تجاوز به لبنان در 1982 و اخراج گروههای فلسطینی از لبنان).

در این راستا کنوانسیونهای متعدد بین المللی و قطعنامه های متعدد سازمان ملل نقض شد و دهها تصمیم شورای امنیت توسط امریکا وتو شد و رسانه های مهم جهان از اقدامات صهیونیستها حمایت کردند تا خاورمیانه جدیدی ایجاد شود

پارادایم دوم

پس از انقلاب اسلامی ایران، مقاومت جدیدی در این منطقه حساس شکل گرفت که در 1982توانست برای اولین بار طعم تلخ شکست و عقب نشینی را به صهیونیستها بچشاند این رویارویی جدید تئوریک استراتژیک و دیپلماتیک طی 4 دهه گذشته تحول مهمی در میدان نبرد ایجاد کرد و تئوری اسلام را جایگزین ناسیونالیسم و سوسیالیسم کرد و استراتژی مقاومت تا پیروزی را جایگزین استراتژی کمپ دیوید و اسلو نمود.

در حال حاضر نبرد به نقطه ماکسیمم رسیده و طرف مقابل با برسمیت شناختن پایتختی قدس و ارائه معامله قرن توانسته تعدادی از کشورهای عربی حتی عمان را به بلوک خود اضافه کند و استراتژی مقاومت، کماکان مانع پیروزی انها شده است.

در این مقاله پیشنهادات متعدد حقوقی و دیپلماتیک (دیپلماسی رسمی و دیپلماسی عمومی) برای تحقق آرمان آزادی قدس ارائه شده است.